lördag 11 juni 2011

Iris Karlssons värsta sommar

Författare och illustratör: Elin Lindell
Förlag: Alfabeta
År: 2011

Nioåriga Iris ska tillbringa sommaren med farmor, vilket, om hon ska vara helt ärlig, inte direkt är något hon längtar efter. Sedan farfar dog har farmor blivit helt grå och tråkig och gråter mest hela tiden. Inte världens mest spännande sällskap med andra ord. Iris tror helt klart att hon kommer att få uppleva den värsta sommaren någonsin.

Hon kunde aldrig ana att farmor har blivit en helt ny människa. Hon har köpt en motorcykel med sidovagn och har bestämt sig för att ta med Iris till Dalarna där en viss Conny bor som farmor har träffat på nätet. De ska köra utan karta och bara låta farmors hjärta visa vägen, vad nu det innebär. Dessutom har farmor bestämt sig för att livet ska levas fullt ut och då är en hel del gamla regler och lagar glömda.

Jag tittade på min farmor. Hon var verkligen inte lik den farmor 
jag kände förr. Den gamla farmorn skulle inte ens kunna tränga 
sig före i en kö. Men den nya farmorn kunde både bryta sig in i 
sommarstugor och snatta.
Jag längtade lite efter den gamla farmorn. 
- Du vet, livet är så kort. Och jag har aldrig snattat förut, så jag 
testade det. Man nu ångrar jag mig, sa farmor och tittade ner i marken. 
                                                                                                (s. 41)

Detta är en riktigt fartfylld och rolig roadtrip med massor av galna upptåg. Boken är rikt illustrerad, bland annat med Iris (teckande) foton av resan. Jag gillar den ungdomliga farmorn och de ombytta rollerna där det snarast är Iris som får styra upp farmorn och se till så hon sköter sig. Kapitlen är korta och jag tror att det är en bok som passar både som högläsning och för egen läsning. Jag hoppas det kommer att komma fler böcker om Iris Karlsson! 

Extra kul att Elin Lindell har fyllt sin hemsida med massor av extra info kring boken. Man kan, bland annat se på en karta hur resan gick och vilka platser som finns på riktigt. Storgillar!


Typ av bok: Hcf


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails