tisdag 14 juni 2011

Fy Farao

Författare: Ewa Christina Johansson
Illustratör: Johan Egerkrans
Förlag: BW
År: 2010
Sidor: 88
Serie: Tredje boken i Axels monsterjakt

Axel missar bussen och kommer försent till klassens utflykt till ett museum. Söta Ruts lillebror Pär har försvunnit som vanligt. Axel är så upptagen med att titta på den spännande Egypten-utställningen och samtidigt leta efter Pär att han missar att museet stänger och larmet går på. Utanför står klassen och den rasande bibliotekarien Knut. Kvar inne finns Axel, ärkefienden Loke, troligtvis Pär och en mumie som kanske inte är helt död.

Jag gillar böckerna om Axel, även om det är lite tjatigt att de rätt tydligt följer samma mönster. Jag tror att Axel kan hamna i spännande situationer även om han slipper leta efter den där Pär hela tiden. Jag tycker det är kul att Loke är med. Vanligtvis är det ju två vänner som hjälps åt och att de är ovänner leder till lite nytänk. Jag tycker, personligen, att de två tidigare delarna har varit mer spännande. Ödehuset är nog min favorit.

Typ av bok: Hcf

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails