tisdag 7 juni 2011

Döden i dina ögon

Författare: Rachel Ward
Originalspråk: engelska (Numbers)
Översättare: Barbro Lagergren
Förlag: BW
År: 2010
Sidor: 301
Serie: Första delen i Numbers
Tonårsbloggen intervjuar författaren

När Jem ser någon i ögonen så ser hon sex siffror, siffror som visar vilket datum personen ska dö. Jem anser att det är en förbannelse. Hon har svårt att komma människor nära för det är en börda att veta när de man tycker om ska dö. Hon har redan sett sin mamma dö och det var fullt tillräckligt.

I skolan träffar hon Spider. De är båda rätt stökiga som elever och hänger på samma ställen istället för att vara i skolan. De börjar göra saker ihop fast Jem egentligen inte vill. Speciellt inte efter att hon ha sett Spider i ögonen och insett att han inte har många veckor kvar att leva.

Men så blir de vittne till ett terrordåd och får plötsligt polisen efter sig. De är redan kända hos polisen och är rädda för att de ska få skulden för dådet. Den enda utvägen är att fly.

Detta var en riktigt blandvändare, vilket jag gillar. Bokens handling var rätt annorlunda mot vad jag trodde att den skulle handla om, även om jag inte riktigt vet vad jag egentligen förväntade mig. Det var hur som mer flykt, överlevnad och mer kärlek än vad jag hade förväntat mig och mindre övernaturligt och död än vad jag trott. Flykten kunde absolut ha kortats ner lite. Jag tycker nog att slutet däremot gick lite väl snabbt och hade gärna varit lite längre och utförligare. Jems filosofiska funderingar över döden och ödet kunde ha varit längre och djupare. Överlag har boken lite luckor och saker som hade kunnat göra den ännu bättre men jag gillar bokidén och tror definitivt att handlingen i del två kan passa mig ännu bättre.

En sak som störde mig lite var att datumen fortfarande var skrivna på engelskt vis, dvs. 151209 = femtonde dec 2009 och inte 9 dec 2015, som det ju är på "svenskt" vis. Många av de datum som nämns i boken gick att läsa på båda hållen, speciellt i och med att man inte visste om boken var tänkt att utspela sig i framtiden eller inte.


Påminner om: Skämmerskans dotter handlar också om en tjej med speciella ögon och i den underbara mangan Death Note kan vissa se när folk ska dö och utnyttjar det på ett betydligt brutalare sätt än Jem.

Typ av bok: uHce


Några andras tankar om boken:
Amelies boktips
Bokpussen
Boktoka
Dagens bok
Tonårsboken

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails