söndag 12 juni 2011

Agenterna och småkrypens hemlighet

Författare: Katerina Janouch
Illustratör: Sofia Falkenhem
Förlag: BC
År: 2011
Sidor: 118
Serie: Första boken om Agenterna

Vännerna Pomona och Ruben är agenter. Med hjälp av Klokaste boken, som de har hittat på vinden, och den talande hunden Dusty tar de sig an sitt första fall. Stella hör konstiga ljud i sitt hus om natten och en morgon hade en skål vält i köket. Stella tror att det spökar, men agenterna misstänker att det är något annat på gång. De ser nämligen en mystisk man smyga omkring Stellas hus. Kan han ha något med ljuden om natten att göra?

Nya deckarserier behövs absolut, för det är väldigt efterfrågat. Jag gillar greppet med agenter istället för deckare och att mysterierna ska ha med djur och natur att göra. Dock tycker jag att historien är lite väl rörig och den talande hunden stör mig. Jag förstår att det är en smart lösning för att kunna kommunicera med alla djuren, men historien om varför den pratar är för lång och invecklad och i början är det jättehemligt att den kan prata men i slutet pratar den inför alla inblandade utan att någon verkar reagera. Boken är nog dock inte främst tänkt att läsas för trettioåriga bibliotekarier som jag och det är mycket möjligt att den tänkta målgruppen tycker att historien är betydligt mer rafflande än vad jag tycker. Dessutom är layouten luftig och bra!

Typ av bok: Hcf


Andras tankar om boken:
BokMamma
Pricken

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails