måndag 20 juni 2011

7A

Författare: Bjarne Reuter
Originalspråk: danska (7 .a)
Översättare: Mona Eriksson
Förlag: R&S (även EBFA)
År: 1993
Sidor: 189

Klass 7A åker tillsammans med två lärare på klassresa till ett gammalt hus som har hyrts ut billigt. Redan när klassföreståndaren Gitte åker dit för att inspektera huset känner hon att huset ruvar på en hemlighet och hon förstår att något kommer att hända. När klassen anländer påverkas alla av den märkliga stämningen. De hittar ägodelar i huset som har tillhört en missionärsfamilj som försvann på havet när de var på väg tillbaka till Danmark. Händelser vävs samman och nutid och dåtid påverkar husets gäster. Vad är det huset vill berätta?

Jag gillade den krypande obehagskänslan i boken men tror att den hade vunnit på att vara lite längre och då behandlat karaktärernas tankar och känslor mer och djupare. Nu är det istället en rad av märkliga händelser som eleverna inte riktigt verkar reagera på mer än för stunden för att en timme senare helt glömt. Historien berättas nästan uteslutande ur läraren Finns perspektiv och det hade varit intressant att få följa eleverna mer och få ta del av historien ur olika perspektiv.

Klassen är liten (elva elever) men det är ändå rörigt att hålla reda på alla karaktärerna. Boken har även åldrats en del i handlingen och språket och jag tycker att den är för svår för mina elever upp till sexan. Jag gillar bokidén men den kunde ha skrivit bättre och ännu kusligare. Boken ligger till grund för en tv-serie (Skuggornas hus) som jag har svaga minnen av att jag nog ha sett. Ska hyras och ses med Eric inom kort!


Erics andra utlåtande:

Det verkar ganska klart att stämningen är det viktigaste i 7A. Känslan av galenskap är nästan ständigt närvarande och i kombination med den lite otydliga historien blir resultatet lite som att läsa en feberdröm. För precis som i febrigt yrande är historien lite spretig och svår att följa. Det finns helt klart en struktur, och kanske är det något vitalt jag och Sandra inte förstått, men flera gånger agerar karaktärerna irrrationellt, eller snarare för rationellt med tanke på situationen de befinner sig i.

Jag gillar kopplingarna och upprepningarna inom boken – Dissekerade hjärtan som försvinner och sår som varar, men ändå känns det lite som om Bjarne Reuter inte riktigt löper linan ut. Kanske hade det då blivit för obehagligt för en ungdomsroman? Återstår att se hur obehagligt det bli i tv-serien med Stefan Sauk!


Typ av bok: uHce

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails